آخرین اخبار
کد مطلب: 136475
دانا گزارش مي‌دهد؛
خطر بزرگ واکسن اروپايي آمريکايي با پيوند زنجيره ژنتيکي ويروس کرونا با انسان
تاریخ انتشار : 1399/10/02 10:42:57
نمایش : 688
کارشناسان حوزه بهداشت با توجه به اينکه واکسن آمريکايي ضد کرونا با دستکاري ژنتيکي ساخته شده است و ژنتيک در وراثت و موراد پايه اي سلامت انسان سر و کار دارد نسبت به استفاده آن با هراس و نگراني سخن مي گويند.
به گزارش سلام لردگان،به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ اين روزها با توجه به شيوع ويروس انگليسي که گفته مي شود بسيار بدتر از نوع اوليه ويروس کروناست و هم سرعت انتقال و هم درجه عفونت و درگير کردن اعضاي بدن در آن بسيار بالاست، بسياري از کارشناسان جهاني حوزه بهداشت و خصوصا افکارعمومي نسبت به اقدامات غرب براي مقابله با اين بيماري با شک و ترديد ويژه اي نگاه مي کنند. 
اين سئوال اساسي براي بسياري بوجود آمده است که اين ويروس مهاجم جديد که در کشورهاي اروپايي مثل انگليس و هلند و ... ديده مي شود آيا ارتباطي با واکسن هاي ساخت اين کشورها دارد؟ اين سئوالي است که هنوز کسي به آن پاسخ نداده است اما شيوع ويروس انگليسي با قدرت و درجه عفونت بسيار بالا اين نگراني را تشديد کرده است و نشان مي دهد اين نگراني چندان بي پايه و اساس نيست!
 
در همين رابطه، «دکتر مصطفي معين»، رييس شورايعالي نظام‌پزشکي، در يادداشتي تلگرامي نوشت: «واکسن جديد کرونا از نوع واکسن RNA است که به سيستم ايمني بدن ياد مي‌دهد چگونه با ويروس کرونا مبارزه کند. با تزريق واکسن، بخش کوچکي از کُد ژنتيکي ويروس وارد بدن مي‌شود و سيستم ايمني آن را بعنوان يک عامل خارجي شناسايي مي‌کند و از بين مي‌برد!»
 
همين موضوع باعث نگراني بسياري از کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت در جهان شده است. توليد واکسن هاي DNA و   RNA يکي از ساده ترين ها است ، اما فن آوري هاي انتقال مواد ژنتيکي به سلول هاي بدن هنوز به خوبي توسعه نيافته اند و  بنابراين ، تاکنون حتي يک واکسن مبتني بر اسيدهاي نوکلئيک در آزمايشات باليني استفاده نشده است. 
 
از همين رو خطرهاي مورد نظر در اين زمينه براي بسياري نامکشوف است و کارشناسان بيم مي دهند که معلوم نيست با دستکاري ژنتيکي چه اتفاقي در سيستم بدني انشان رخ خواهد. ژنتيک که يکي از پايه اي ترين موارد سلامتي انسان است و مي تواند در وراثت و تفاوت نسل ها اثرگذاري قابل توجهي داشته باشد، بيشتر از موارد ديگر حساسيت زاست و دانشمندان حوزه پزشکي با احتياط و حساسيت بسيار زيادي درباره کارايي و بکارگيري آن سخن مي گويند.
 
در اين رابطه متاسفانه به نوعي موارد سياسي هم به مسئله پزشکي و سلامت عمومي در هم آميخته است. خصوصا در انتخابات رياست جمهوري آمريکا شاهد آن بوديم که نامزدهاي انتخاباتي هم از همين موضوع براي تبليغات خود استفاده مي کردند. از جمله «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا سعي کرد از ساخت واکسن به عنوان يک امتياز انتخاباتي استفاده کند. از همين روست که براي رسيدن به حصول نتيجه در آمريکا راه هاي ساده تري خصوصا دستکاري ژنتيکي جهت ساخت واکسن در پيش گرفته شد.
 
متاسفانه اين سياسي کاري در کشورمان هم ديده مي شود و برخي ازگروه هاي سياسي واکسن آمريکايي و اروپايي را بهتر از انواع ديگر آن که توسط کشورهاي ديگر توليد شده است، معرفي مي کنند. اين درحالي است که کساني چون «مصطفي معين» که فعاليت هاي سياسي تا حد نامزدي در انتخابات رياست جمهوري داشته مسئولان دولتي را از خريد واکسن آمريکايي برحذر مي دارد.
 
وي در رابطه با خريد واکسن آمريکايي تاکيد مي کند:« به‌نظر مي‌رسد دولتمردان ايران بايد حساسيت و احساس مسئوليت بيشتري نسبت به تامين حقوق شهروندي ايرانيان بويژه "حق سلامت" از خود نشان دهند و در اسرع وقت نسبت به خريد واکسن استاندارد (و نه لزوما از نوع آمريکايي!) اقدام کنند و صادقانه وشفاف اولويت دريافت واکسن توسط شهروندان را از نظر نياز و آسيب‌پذيري آنان اعلام کنند!»
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس